مشاوران سیستم

انتظارات از یک سیستم نوین حسابداری

23668-200.png      2ee3b48c112bc81b8b33d7c6b96f2369.png    17858-200.pngbusiness-and-marketing-glyph-2-14-512.png    artificial-intelligence.png

 

انتظارات از یک سیستم نوین حسابداری

1 - دقت زیاد

 در فعالیت‌ها و محاسباتی که انسان انجام می‌دهد، دقت انجام کار وابسته به شخص کاربر متغیر بوده و معمولا غیرقابل اعتماد است، درحالی که فن‌آوری‌های نوین با دقتی بسیار بالا طراحی شده‌اند و در عملیات محاسباتی و پردازشی از ضریب اطمینان‌بخش بسیار بالایی برخوردارند.

 

2 - سرعت زیاد در پردازش داده‌ها

 محاسبه و پردازش سریع حجم عظیمی از داده‌ها و اطلاعات، زمان انجام فعالیت را به حداقل رسانده و در نتیجه بهره‌وری کار را افزایش می‌دهد. همچنین، قابلیت امکان انواع جستجو و دستیابی سریع به اطلاعات، یکی از عوامل موثر افزایش سرعت در فرایند قلمداد می‌شود.

 

3 - به‌هنگام بودن گزارش‌ها

 در فناوری‌های نوین، فقط با مشخص کردن دامنه اطلاعات مورد نظر، بر حسب تاریخ یا سقف خاصی از عملیات انجام‌شده در سیستم، می‌توان بدون فوت وقت داده‌های ثبت‌شده را با سرعت بالا پردازش و محاسبات مورد نظر را انجام داد و گزارش کار را دریافت کرد. همچنین، تنوع گزارش‌های ارایه‌شده، به‌مراتب بیش از سیستم‌های سنتی مشابه است.

 

4 - امکان مبادله اطلاعات

یکی از مهم‌ترین کاربرد سیستم‌های جدید، فراهم کردن بستر لازم جهت تبادل اطلاعات ارایه‌شده در ماژول‌های مختلف است. علاوه بر این، مواردی نظیر کاهش اندازه فیزیکی مخازن اطلاعات، رفع برخی از فسادهای اداری، ایجاد امکان کار تمام وقت و همکاری به‌صورت دورکاری و کاهش هزینه‌های سیستم و سازمان نیز از خصوصیات بارز فن‌آوری‌های نوین هستند.

 

5 - امکان گزارشگری به زبان‌های مختلف و به‌کارگیری زبان توسعه پذیر گزارشگری مالی XBRL

نقش اطلاعات در همه جوامع اهمیت بیشتری پیدا کرده و تهیه کنندگان اطلاعات باید اطلاعات پیشرفته و باکیفیت را عرضه کنند، در غیر این صورت، در آینده گزارش‌های سنتی جایگاهی نخواهند داشت.

زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر (XBRL)، ابزار موثر و کارآمدي براي تهیه اطلاعات مالی و تبادل آن در اینترنت و زبانی رایانه‌ای برای تبادل الکترونیکی اطلاعات بازرگانی و مالی است که گزارشگری واحدهای تجاری را در تمام جهان دگرگون ساخته و به سرعت قابل پذیرش است. این زبان گزارشگری، یک تکنولوژی شگرف است که از آن به عنوان فرصتی جهت نیل به موفقیت‌های جهانی سازمان‌ها یاد می‌شود. با استفاده از XBRL سیستم مالی شرکت می‌تواند به‌صورت مستقیم به اینترنت متصل شده و استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری در هر نقطه از جهان می‌توانند به وب سایت شرکت مراجعه و در هر زمان صورت‌های مالی را با آخرین تغییرات مشاهده و تجزیه و تحلیل کنند. این زبان، سرعت پردازش داده‌های مالی را به‌طور چشم‌گیری افزایش داده و امکان اشتباه را با میسر ساختن کنترل خودکار اطلاعات کاهش می‌دهد.

به این ترتیب، شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از XBRL در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و با کارایی بیشتری به جمع‌آوری و گزارشگری اطلاعات مالی بپردازند. اگر داده‌های مالی به این زبان تدوین شده باشد، استفاده‌کنندگان شامل سرمایه‌گذاران، تحلیل‌گران نهادهای مالی و مراجع قانونی با سرعت و کارایی بسیار بیشتری می‌توانند داده‌های مورد نظر خود را بیابند، در اختیار بگیرند و درنهایت به مقایسه و تحلیل آن بپردازند.

 

6 – امکان به‌کار گیری رایانش ابری

اتصال به رایانش ابری تنها با اتصال به اینترنت از هر نقطه‌ای در جهان امکان‌پذیر است و می‌توان کاربران را معرفی و حقوق آن‌ها را برای اعطای دسترسی چند نفره به سیستم از چندین مکان و بدون درنگ تنظیم کرد. تلفیق رایانش ابری با نرم‌افزار حسابداری ERP، یک سیستم تمام و کمال راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر را برای هر کسب‌ وکاری مهیا می‌کند. در گذشته، یکی از نگرانی اصلی در مورد رایانش ابری، امنیت آن بوده است ولی پیشرفت‌های مداومی در این امر صورت گرفته تا تکنولوژی سرور ابر و زیرساخت‌های آن را قابل اطمینان‌تر و امن‌تر کند.

در این حالت امکان اتصال به نرم‌افزارها، از طریق هر نوع ابزار الکترونیکی نظیر تلفن همراه، آی‌پد، لپ‌تاپ، تبلت، رایانه به کارکنان و مدیران کمک می کند تا کسب و کار خود را در حال حرکت در اختیار داشته باشند. در این حالت، از تمام اسناد و مدارک لازم در کوتاه‌ترین زمان، تصویر تهیه کرده و آن‌ها را به‌صورت دیجتالی ضمیمه اسناد کرده و بایگانی کنند.

7 – بهره‌گیری از هوش مصنوعی

با توجه به حجم وسیع و گسترده و متنوع اطلاعات و همچنین درگاه‌های ورودی مختلف، می‌توان به راحتی متوجه شد که امکان کنترل این اطلاعات از نظر صحت و کمیت‌های تعریف شده، توسط انسان بسیار مشکل و گاه ناممکن است. به این دلیل، از هوش مصنوعی که هوش ماشین‌هاست کمک گرفته می‌شود تا این کنترل‌ها از طریق راه حل‌های الگوریتمی انجام شود. با تعریف این نوع راه حل‌ها، می‌توان انتظار داشت ماشین در کوتاه‌ترین زمان، میلیون‌ها راه حل ممکن را با یکدیگر مقایسه کرده و از بین آن‌ها، بهترین راه حل را انتخاب و ارایه کند.

در مواردی که محدودیت‌ها متنوع هستند و امکانات محدود، نیاز به استفاده از شیوه سیمپلکس برای رسیدن به بهترین راه حل ممکن است که با استفاده از هوش مصنوعی، این کار میسر شده است.

 

8 – امکان به‌کارگیری سیستم تشخیص هویت رادیویی (تلفیقی از سخت‌افزار و نرم‌افزار)

رویه‌ای که شرکت‌ها جهت شناسایی و ردیابی اشخاص یا کالاهای خود به‌کار می‌گیرند، به‌صورت دستی و یا از طریق شناخت کد تخصیص یافته انجام می‌شود. این روش باعث بروز مشکلاتی از قبیل بالا بودن ضریب خطا، نبود اطلاعات اتکاپذیر و نظیر آن در زمینه‌های دفترداری، مدیریت و کنترل اطلاعات می‌شود. با پیشرفت فن‌آوری، بشر به سیستم‌های شناسایی خودکار و نگهداری داده‌ها دست یافته است که هدف این سیستم‌ها، شناسایی اشیا و اشخاص همراه با بالا بردن کیفیت اطلاعات و کاهش مشکلات سیستم‌های گذشته است.

یکی از جدیدترین تکنیک‌های شناسایی اشخاص و کالاها و اشیا، استفاده از سیستم شناسایی به کمک امواج رادیویی است. این سیستم توسط سازمان‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است.

فن‌آوری شناسایی از طریق امواج رادیویی موسوم به RFID، به‌سرعت به یک فن‌آوری کلیدی و موثر در عرصه صنعت و خدمات امروزی تبدیل شده است. این فناوری، شناخت خودکار و بدون تماس با استفاده از امواج رادیویی، بدون نیاز به دید متقابل (تصویربرداری از فاصله نزدیک و روبه‌رو) را برای انتقال اطلاعات مربوط، ممکن می‌سازد. از این امکان، امروزه در صنایع و خدمات مختلف از جمله انبارداری، کتابداری، امنیت اسناد و مدارک، مدیریت دارایی‌ها، کنترل تولید و مواد اولیه، ردیابی افراد و اجسام و شناسایی مشتریان عمده، کنترل تردد خودروها، زنجیره عرضه و امکان فراخوانی سریع کالاهای فروش رفته، دامداری و صدها زمینه دیگر استفاده می‌شود.

فن‌آوری RFID با به حداقل رساندن عملیات دستی، باعث افزایش میزان صحت و دقت عملیات و اتکاپذیری اطلاعات شده است. این فن‌آوری، توانایی ردیابی و تعیین موقعیت موجودی کالا را افزایش داده و این امکان را برای مدیران فراهم ساخته که اطلاعات دقیق و کاملی را در هر لحظه از موجودی کالای انبار، خط تولید، و محصولاتی که به فروش رفته داشته باشند. این فن‌آوری با افزایش سرعت و دقت در انجام فرایندهای تولیدی و پشتیبانی، نقش به‌سزایی در استفاده بهینه از زمان در شرکت‌ها دارد. تمامی سازمان‌ها با استفاده از این فن‌آوری می‌توانند عملیات خود را به نحوی ساده‌تر و موثرتر انجام دهند که این خود موجب افزایش بهره‌وری کارکنان و رضایت‌مندی مشتریان و در نهایت افزایش سوددهی شرکت می‌شود.