مشاوران سیستم

نقش فناوری نوین در حسابداری

هفدهمین همایش ملی حسابداری ایران با موضوع «حسابداری و فناوری نوین» با همت پردیس فارابی دانشگاه تهران در قم برگزار شد. در این همایش که با حضور استادان رشته حسابداری دانشگاه‌های کشور برگزار شد موضوعات مختلفی پیرامون نقش حسابداری در عصر دیجیتال و گزارشگری مالی در فضای جدید تکنولوژی مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

استاد دانشگاه شیراز  در ابتدای سخنان خود با اشاره به نقش فناوری‌ دیجیتال در حسابداری مدیریت گفت: از عصر دیجیتال به عنوان «انقلاب صنعتی چهارم» یاد می‌شود و سیستم‌های اطلاعاتی رسانه‌ای، ارتباطی، سیستم‌های کسب‌وکار، هوش مصنوعی و رایانش ابری از مباحث مهم این عصر به‌شمار می‌روند که درحال‌حاضر به عرصه‌های صنعت و حسابداری وارد شده و همگان باید با این مباحث آشنا شوند.
نمازی در ادامه گفت: تکنیک‌های حسابداری مدیریت بر این تفکر بنا شده‌اند که نخست، هدف را تعیین کنند، سپس به تعیین استراتژی بپردازند و در نهایت این استراتژی را اجرا کنند اما تکنولوژی جدید می‌گوید این گام‌ها را بدون فاصله دنبال کنید و تکنولوژی، فاصله بین تئوری و عمل را کاهش می‌دهد.
رئیس سازمان حسابرسی، دیگر سخنران همایش ملی حسابداری با اشاره به عقب‌ماندگی جدی حسابداران کشورمان در حوزه فناوری‌های جدید گفت: در حال‌حاضر حدود ۳۰ هزار شرکت از سوی حسابداران رسمی، حسابرسی می‌شود و حسابرسی ۶۸۸ شرکت نیز توسط سازمان حسابرسی انجام می‌شود، با این وجود، نرخ خدمات حسابرسی در کشور ما بسیار پایین است. بر اساس آخرین تحقیقاتی که در دنیا انجام شده، پایین‌ترین نرخ خدمات در کره‌جنوبی و معادل ساعتی یک میلیون تومان است.
رئیس‌کل بیمه مرکزی، سخنران بعدی همایش با تاکید بر لزوم مجهز شدن حسابداری به فناوری‌های جدید گفت: اگر حسابداری می‌خواهد در سطح دنیا باقی بماند باید خودش را به فناوری‌های جدید مجهز کند. همه رشته‌های علمی، زمانی پیشرفت کردند که خودشان را با رشته‌های دیگر آمیختند؛ اما به‌نظر می‌رسد حسابداری در این بخش عقب افتاده و باید سریع‌تر عمل کند.  
غلامحسین دوانی دیگر سخنران همایش یادشده، در گفتار خود به توضیح درخصوص فناوری بلاک‌چین پرداخت و گفت: بلاک‌چین یک پایگاه داده است که براساس فناوری دفاتر کل توزیع شده، استقرار یافته و بسیار ایمن است و درون یک شبکه خصوصی یا عمومی در دسترس است. وی افزود: این پایگاه دارای مدیر نیست و براساس قواعد اتفاق‌نظر جمعی اداره می‌شود و لحظه ‌به لحظه در حال به روزرسانی است. دوانی ادامه داد: بلاک‌چین از نوعی سیستم خود حسابرسی برخوردار است که تحت آن، همه تراکنش‌های ایجاد شده در هر دوره زمانی با یکدیگر تطبیق می‌یابد. این ویژگی‌ها موجب شده، بلاک‌چین به عنوان یک راه‌حل برای چالش افشا و گزارشگری مالی از سوی اتحادیه اروپا معرفی شود.  

دنیای اقتصاد