مشاوران سیستم

نقش حسابرسان و حسابداران در اقتصاد

همایش «نقش حسابداران و حسابرسان در توسعه اقتصاد» با حضور جمعی از مدیران ارشد بازار سرمایه و فعالان حوزه حسابرسی برگزار شد.
دبیرکل انجمن حسابداری ایران درخصوص نقش حسابداران در اقتصاد و توسعه آن گفت: آینده رشته ما خیلی خوب است چون بنای آن بر انسان‌های انسان‌های بزرگی استوار است، اما ما نباید این حرفه را خلاصه کنیم و کوچک بگیریم چون این حرفه، یک سیستم بزرگ است و اگر تشکل‌های حرفه‌ای به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، اثرگذاری بیشتری در جامعه خواهد داشت. جامعه ما احساس می‌کند که این حرفه در چه سطحی از تخصص، دیدگاه و جایگاه قرار دارد.
  مدیرعامل بورس 
انرژی سپس گفت: تولید اطلاعات، شفافیت، توسعه متوازن، پیشگیری از تخلف، حفاظت از دارایی‌ها، کنترل داخلی، اعتباربخشی به‌صورت‌های مالی و... منافع چشمگیری برای کشور دارد که این منافع را باید منعکس کنیم، زیرا ذهن بسیاری  از تصمیم‌گیران اصلی از بسیاری از مسائل خالی است. حسینی تاکید کرد: در کنترل‌های داخلی، اولین اصل، انتخاب افراد با صلاحیت است و اگر در کشور ما همین یک مورد مدنظر قرار گیرد، ۸۰ درصد مسائل خود‌به‌خود حل می‌شود.
معاون پیشین سازمان بورس در ادامه به نقش تشکل‌های حسابداری اشاره کرد و گفت: حرفه ما ارزش افزوده بسیار زیادی در کشور ایجاد می‌کند که تشکل‌ها باید آن را منعکس کنند. پرتوی 
استاد دانشگاه پیشنهاد کرد: شورای‌عالی جامعه حسابداران رسمی ایران باید در کمیته‌های تخصصی خود از ارگان‌های مهم تصمیم‌گیرنده مانند بانک مرکزی، دیوان محاسبات، سازمان بورس، سازمان بازرسی کل کشور و... دعوت کرده و از نظرات سازنده آنها بهره‌مند شود.
در ادامه این نشست، هوشنگ خستویی از چهره‌های ماندگار حرفه حسابداری با انتقاد از نبود سازوکار لازم برای حمایت کافی از حسابداران گفت: ما حسابرسی را براساس قوانین و عرف موجود انجام می‌دهیم و براساس قانون تجارت، گزارش بازرس قانونی نیز به گزارش حسابرس وصل شده است. این در حالی است که اگر حسابرس به دلیل بروز تخلف یک شرکت به دادگاه احضار شود، با 
قانون دیگری محاکمه خواهد شد و قانون تجارت از وی حمایتی نخواهد کرد.

دنیای اقتصاد