مشاوران سیستم

🌐 جنس نوسان در بازار دلار

🔹 روز شنبه، سکه به‌راحتی از سطح مقاومتی ۱۲ میلیون تومانی عبور کرد، ولی دلار با تردید بیشتر و با فاصله از فلز گرانبهای داخلی، کانال ۲۶ هزار تومانی را شکست. این دو دارایی با ارزش، با شکست این سطوح به قله‌های قیمتی تاریخی جدیدی دست پیدا کردند؛ دلار هرگز بالای نقطه ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومانی حتی به‌صورت لحظه‌ای معامله نشده بود و سکه امامی هم برای اولین‌بار، بالای سطح ۱۲میلیونی نوسان کرد.
🔹 شکست این سطوح و رسیدن به قله‌های قیمتی جدید، زمینه‌ساز نگرانی بیشتر برخی فعالان بازار شده بود. همچنان عده‌ای در تردید برای خرید بودند و اعتقاد داشتند، نوسانات روزهای اخیر از جنس هیجان است، این در حالی بود که گروه دیگری باور داشتند، عبور از این سطوح، بازیگران فنی را با اطمینان بیشتری در موقعیت خرید قرار خواهد داد. گروهی باور دارند، نوسانات روزهای اخیر بازار در دوعامل، تغییر سمت و سوی انتظارات ناشی از اخبار سیاسی و ضعف عرضه در سمت معاملات حواله‌ای ریشه دارد؛ این در حالی است که گروه دوم بر بالا رفتن تقاضا تاکید می‌کنند؛ از نگاه آنها، بخشی از این تقاضا جنس احتیاطی دارد و بخشی دیگر حاصل ورود نقدینگی به بازار ارز از سایر بازارها و به‌طور مشخص بازار سهام است.
🔹 در این میان، عوامل جزئی‌تری نیز برای افزایش قیمت‌ها در بازارها مطرح می‌شوند؛ مانند معاملات ارز و سکه در اتاق‌های معاملاتی کانال‌های تلگرامی. با این حال این معاملات همیشه در بازار وجود داشته‌اند و در بسیاری از اوقات، قادر نبوده‌اند در قیمت‌ها تغییرات خاصی ایجاد کنند. درنتیجه به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها در این کانال‌ها هم خود معلول متغیرهای دیگری باشد.

 

دنیای اقتصاد