مشاوران سیستم

💢 اثر مخرب سرکوب قیمت‌ها در اقتصاد

🔻 دو تن از کارشناسان اقتصادی به بررسی موضوع سرکوب‌ قیمت‌ها در اقتصاد پرداختند. به اعتقاد آنان نظام بانکی منشأ افزایش تورم است و به جای کنترل یا سرکوب افزایش قیمت‌ها که معلول تورم هستند، باید ماشین خلق نقدینگی در نظام بانکی کشور خاموش شود.
🔻 میثم‌ هاشم‌خانی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اعلام اینکه امسال تورم بیش از نیمی از کشورهای دنیا زیر ۳ درصد خواهد بود، گفت: اگر تمام بخش‌های اقتصادی کشور اصلاح و تحریم‌ها هم رفع شوند، تولیدکنندگان داخلی باز هم نمی‌توانند با تولیدکنندگان کشورهایی که تورم آنها زیر ۳ درصد است، رقابت کنند؛ زیرا برای آنها سالی ۳ درصد قیمت تمام شده تولید بالا می‌رود اما در ایران این میزان سالی ۱۰ برابر است‌.
🔻 هاشم‌خانی افزود: مهم‌ترین سیاست کشورهای توسعه‌یافته برای نگه داشتن تورم زیر نرخ ۳ درصد، استقلال بانک‌مرکزی آنها است. همچنین این کشورها تنها اقدامی که در راستای مدیریت قیمت‌ها انجام داده‌اند، خاموش کردن ماشین نقدینگی در بانک‌مرکزی بوده است.
🔻 وی با بیان اینکه تعیین دستوری قیمت‌ها یا دستکاری آنها به هیچ‌وجه اقدام درستی نیست افزود: در کشورهای توسعه‌یافته تورم پدیده‌ای تلقی می‌شود که تنها در سیستم بانکی افزایش می‌یابد و در نتیجه، تنها بانک‌مرکزی می‌تواند تورم بالا را کنترل کند. لازم به ذکر است که چه با قیمت تعیین کردن و چه نکردن، تورم در کشور ما تغییری نکرده و در سطح بالایی قرار دارد.
🔻 به گفته ‌هاشم‌خانی، کنترل قیمت دلار تاثیری بر نرخ تورم ندارد زیرا نرخ دلار تحت تاثیر عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و یکی از علل افزایش قیمت دلار نیز همین تورم است. وقتی پول چاپ می‌کنیم یا اجازه می‌دهیم بانک‌ها اقداماتی مشابه چاپ پول انجام دهند و بانک‌مرکزی هم کنترلی در این امر ندارد، نرخ تورم زیاد می‌شود.

 

 

دنیای اقتصاد