مشاوران سیستم

❓ شرکت نسبی چیست و نحوه نام گذاری آن

🔰 ماده 1863 قانون تجارت در تعریف شرکت نسبی بیان می دارد : " شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت سرمایه ای است که در شر کت گذاشته " .
🔰 همانطور که از نام این شرکت نمایان است نام شرکت نسبی از میزان مسئولیت شرکای آن گرفته شده است . منظور از مسئولیت هر یک از شركا به نسبت سرمایه این است كه هر شریك در صورتی كه دارایی شركت نسبی پس از انحلال و تصفیه برای تادیه تمام قروض شركت كافی نباشد به نسبت سرمایه خود از كل قروض شرکت در مقابل طلبكاران مسئولیت مدنی دارد . حداقل تعداد شرکا در این شرکت دو نفر می باشد . به عنوان مثال : اگر شخص الف 10 درصد از کل سرمایه را برای شرکت اورده باشد به نسبت همان 10 درصد مسول پرداخت بدهی شرکت می باشد .
🔰 نامگذاری شرکت ها بر اساس ماهیت و نوع شرکت تعیین می شود . نحوه نام گذاری شرکت نسبی طبق ماده ۱۸۴ قانون تجارت « در نام شرکت نسبی عبارت ( شرکت نسبی ) و لااقل نام یک نفر از شرکا باید ذکر شود و در صورتی که اسم شرکت شامل تمام شرکا نباشد پس از اسم شریک یا شرکائی که ذکر شد عباراتی مانند (شرکا) و یا (برادران) الزامی است » . 
🔰 انتخاب نام شرکت نسبی حتما باید به صورت بیان شده در ماده فوق باشد ، به عنوان مثال : شرکت نسبی علیپور و شرکا یا شرکت نسبی علیپور و برادران . 
نام انتخابی شرکت باید دارای شرایطی باشد تا در اداره ثبت شرکت ها مورد تایید قرار گیرد ، برای مثال واژه های که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشد ، پذیرفته نمی شود . اسم شرکت نباید لاتین باشد و غیره .

 

 

سایت دینا