مشاوران سیستم

❓❓ سهام خزانه در چه شرایطی مجاز است؟

🔸 سهام خزانه عبارت از سهام عادي يا ممتاز يك شركت سهامی است كه توسط همان شركت مجددا خريداری شده است و به عبارت ديگر شركت سهام صادر شده خود را مجددا در بورس خريداری می نمايد كه طبق ماده ۱۹۸ قانون تجارت خريد سهام شركت توسط همان شركت ممنوع است.
🔸 لیکن طبق بند ب ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید ، استثنایی دراین خصوص پیش بینی شده است:

🔸 ب- شرکتهای پذیرفته‌شده در بورس و بازارهای خارج از بورس براساس میزان سهام شناور خود در هر یک از بازارهای مذکور و براساس مقرراتی که با پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار می‌رسد می‌توانند تا سقف ده درصد (۱۰%) از سهام خود را خریداری و تحت عنوان سهام خزانه در شرکت نگهداری کنند. مادامی که این سهام در اختیار شرکت است فاقد حق رأی می‌باشد. همانطوریکه از این بند استنباط میشود ، این سهام بیشتر جنبه بازارگردانی و جلوگیری از افت قیمت سهام شرکتها را دارد لذا مشمول تقسیم سود نیز نمی باشد.
🔸طبق استانداردهای حسابداری سهام خزانه يك دارائی محسوب نمي شود و سود حاصل از خريد و فروش آن نبايستي بين سهامداران توزيع شود، بنا بر اين دلايل در بيشتر كشورهای جهان خريد سهام خزانه مجاز نمی باشد، البته موارد ديگری نيز در مورد سهام خزانه وجود دارد و اينكه سهام خزانه از حقوقی نظير حق رای، سود سهام، حق تقدم خريد سهام برخوردار نيست.

 

 

تازه های حسابداری